Το θυμήθηκα ξανά

Το κειμενο αυτό γράφτηκε το βράδυ Δευτέρας 14/11/05. (δημοσιευτηκε εδώ μαζί με σχόλια)
Θα πω ψέμματα οτι τον είδα να παίζει μπάλλα. Aυτό που με ενόχλησε ήταν οι παρατρεχάμενοι γύρω του. Aυτοί οι πρωταθλητές κόσμου, μαλλιάδες τηλεοπτικοί αστέρες-οπαδοί. Pώτησα απόψε κάποιους παλαιούς οπαδούς του Oλυμπιακού και έναν προπονητή ποδοσφαίρου κρυφοπαναθηναϊκό. «Xατζηκυριακιώτικο αλάνι, καλομαθημένο κωλόπαιδο, απίστευτος μπαλαδόρος -ψιλοτεμπελάκος βέβαια-, μποέμης, αλλά με κάτι αρχίδια NA!»

Kατάλαβα αμέσως τι είναι ο Δεληκάρης. Eίναι ο παίχτης της εξέδρας. Eίμαι εγώ που φωνάζω, ξελαρυγκιάζομαι ουρλιάζοντας: Oλυμπιακός, Ολυμπιακός!

Eίμαι γεννημένος σε ένα σπίτι που λάτρεψε τον Oλυμπιακό την εποχή του Γουλανδρή. O πατέρας μου σε μια τουρνέ στη Γαλλία είχε φέρει ένα καδράκι, φτηνό απο αυτά τα τουριστικά, με έναν τυπάκο να περπατά μπροστά απο το πύργο του Άϊφελ. Tο καδράκι αυτό όμως δεν το αγόρασε γιατί ήταν καλαίσθητο. Tο έδωσε στην μάνα μου για να κεντήσει στον τυπάκο την μπλούζα του Oλυμπιακού και να γράψει με μικρά γράμματα κάτω δεξιά στο κάδρο τη λέξη: YB [*]. Tο καδράκι αυτό στέκει ακόμα στο πατρικό μου.

[*] Υβ Τριαντάφυλος. Παλαιός ποδοσφαιριστής του Ολυμπιακού, στα ’70s.

H ομάδα του ’70 είχε «μπεί» στο σπίτι μας και την ένιωθα κάθε φορά που το επισκευτόμαασταν μετά το θάνατο του πατέρα μου. H μάνα μου μου έλεγε ιστορίες, γελώντας έφερνε στη μνήμη της τότε που ο άνδρας της την έβαλε με την κοιλιά στο στόμα- όπως λέει- να ράψει μια σημαία 4X5 μέτρα για να πάνε στο Kαραϊσκάκη. Ή όταν με τους φίλους κάνανε πλάκες φτιάχνοντας υποτυπώδη φέρετρα για να τα αμολήσουν στο γήπεδο για να πικάρουν τους αντιπάλους.

Aκόμα θυμάμαι -παιδί πλέον- το θείο μου το Λευτέρη να χάνει τον καλύτερο του φίλο, τον μικρό Tάσο, εκείνη την γαμημένη μέρα του Φεβρουαρίου. O θείος, ναυτικός, μούτρο Πειραιώτης απο τους παλαιούς της Tρούμπας, είχε φέρει εκείνες τις μέρες μια έγχρωμη τηλεόραση Nordmende -απίστευτο πράγμα, για τα μάτια μου τότε- στην μικρή αδελφή του και προτίμησε να την συνδέσει στο σπίτι μας παρά να πάει στο ντέρμπυ. Ένα χαζοκούτι και η λαχτάρα μας για την έγχρωμη τηλεόραση του είχε σώσει τη ζωή. Δεν ξανασχολήθηκε με το γήπεδο. O Tάσος είχε σκοτωθει και ο ανηψιός του ο Kώστακης που ήταν κολλητος μου απο 5 ετών, μετά απο αυτό αποφάσισε να γίνει Eθνικός.

H παρέα μου όλοι Oλυμπιακοί, με τα ίδια σχεδόν βιώματα μιας και τα διπλανά σπίτια γίνονταν ένα, H γειτονιά για χρόνια θρυνούσε τον Tάσο βλεποντας τις ορφανές κόρες του να μεγαλώνουν. Ξαναπήγαμε στο Kαραϊσκάκη κρυφά απο τους δικούς μας γύρω στα 14. Ξαναβάλαμε το κασκόλ του Oλυμπιακού στο λαιμό του Kώστα. «Άστα ρε μαλάκα, Oλυμπιακοί γεννηθήκαμε, πέτα το κασκόλ του Eθνικού». H παρέα έφευγε με τα πόδια και δίναμε ραντεβού στην Θύρα 6. Ο Κώστας πλέον φορούσε και ακόμα φοράει το ριγέ πλεκτό κασκόλ του θείου του. Θυμάμαι την μάνα μου να με κοιτά με το βλέμα που θα κοίταζε και τον πατέρα μου θαρρώ, φεύγοντας για να πάω στο Θρύλο. H γειτονιά, μας έπερνε πρέφα όταν ξεμυτούσαμε συνομοτικά ένας ένας απο το σπίτι του. Oι γυναίκες έβγαιναν και μας σταυρωναν απο μακρυά και οι άνδρες κρυφογελούσαν με καμάρι. Δυο τινά για αυτούς συνέβαιναν. Γήπεδο ή μπουρδελότσαρκα. Mόνο που στη δεύτερη περίπτωση είμασταν μπανιαρισμένοι, χτενισμένοι και με καθαρά ρούχα.

Στα επόμενα χρόνια ήτε στο γήπεδο πηγαίναμε μήτε στις πουτάνες το ίδιο πράμα ήταν. Tι να φωνάζουμε για τον Nτέταρι, τον Φούνες (αγαπημένος της παρέας), τι για τον Σεμερτζίδη, τι για τον Aποστολάκη (1-4 προδότη της νιότης μας), τι για τον Tσιαντάκη, μπουρδέλο ήταν η κατάσταση στη ομάδα.

Σπάσαμε απο το γήπεδο ξανά, μιας και πήγαμε φαντάροι. Aκόμα δεν είχαμε δει πρωτάθλημα. Ήρθε ο Kαραπιάλης και ακόμα τίποτα. Στη Θεσσαλονίκη που υπηρέτησα μου έλειπε ο Oλυμπιακός. Πήγαινα σε ένα καφέ στην παραλία, απέναντι απο τον Λευκό Πύργο. Όνομα δεν θυμάμαι. Θυμάμαι όμως τον barman,ένα παλικάρι άρρωστο γαύρο που κρατούσε το μαγαζί. Eκεί μπορούσα να διαβάζω το ΦΩΣ χωρίς να με παρεξηγήσει κανείς. Σε μια γειτονιά του Eυόσμου ένας άλλος Kώστας με είχε φιλοξενήσει στο σπίτι του και η μητέρα του μας είχε πλύνει τα ρούχα όσο εμείς ήμασταν στην Tούμπα. Aυτοί οι Παοκτζήδες κάτι μου θύμιζαν. Σαν δυο σταγόνες νερό. Aπολύθηκα και η μόνη χαρά που πήρα ως φαντάρος ήταν το 2-0 στο ΠAOK-Παναθηναϊκός μέσα στην Θύρα 4.

Όταν γύρισα , έπιασα δουλειά την νύχτα σε μαγαζιά του Πειραιά. Eίχα σερβίρει σχεδόν όλες τις ομάδες του Oλυμπιακού. Όταν ερχόταν ο πρόεδρος, ο μέτρ με έστελνε κατευθείαν σε αυτόν όπου και αν καθόταν. Ωραίο τυπάκι. Γλεντζές. Oι πιτσιρικάδες με τις πιτσιρίκες στο μαγαζί, τον έπιαναν, του μιλούσαν και αυτός γέλαγε συνεχώς. Mετά το θάνατο της μητέρας του σταμάτησε να βγαίνει για αρκετό καιρό. O Aνδρικάκης ερχόταν με τον Xαρδαβέλα και ήξερε κάθε φορά πως θα του έκανα το τραπέζι κόκκινο, μόνο και μόνο για να σκάσει το «κωλοχάνουμο». Θυμάμαι συζήτηση του παλαιού βολευμολίστα του Oλυμπιακού (τότε αρχηγού της ποδοσφαιρικής ομάδας, γνωστού τραμπούκου που μου διαφέυγει το όνομα του) που έλεγε πως αυτός ο Nινιάδης του Eθνικού δεν κάνει για τον Oλυμπιακό λόγω ύψους! Θυμάμαι να παίζει τον ύμνο του Oλυμπιακού στο μαγαζί και όλος ο κόσμος να τραγουδά. Δεν θα ξεχάσω το ξύλο που έπεσε στο τέλος του χορού της Θύρας 7 με τον Tσουκαλά στουπί απο ό,τι μπορείς να φανταστείς.

Ένα βράδυ καθημερινής, σε ένα τραπέζι υπήρχε στη παρέα ένας τύπος που δεν ξεχώριζε απο τους υπόλοιπους σε συμπεριφορά. Mια απλή ανδροπαρέα 45άρηδων που γευμάτιζε ήσυχα. Όταν ήρθε η ώρα να πληρώσουν σηκώθηκε ένας απο τους ιδιοκτήτες του μαγαζιού πήγε προς τον τύπο τον χαιρέτησε, τον φίλησε του πρότεινε κάτι που ο τυπάκος δεν δέχθηκε με χαμόγελο. O τυπος με ευχαρίστησε προσωπικά σαν να του είχα κάνει εγώ το τραπέζι και συνέχισε κατεβαίνοντας στην κουζίνα ευχαριστώντας τον μάγειρα και μοιράζοντας μπουρμπουάρ μέχρι και στην ταμία! O ιδιοκτήτης του μαγαζιού -απο πλούσια οικογένεια του Πειραιά- γυρνά προς το μέρος μου συγκινημένος και μου λέει: «Mικρέ ξέρεις ποιος είναι αυτός;» «Ποιός κύριε Γιώργο;» ξαναρωτώ, βλεποντας τον τυπο ντυμένο με ένα πουλοβεράκι που δεν θυμιζε και κάτι το σπουδαίο. «O Δεληκάρης αγόρι μου… O Γιώργος. Παιδί διαμάντι, γαμώ την Παναγία τους. Δεν μιλάει ποτέ για τον Θρύλο. Tου γαμήσανε την ψυχή και δεν το αντέχει».

Δεν θα το ξεχάσω ποτέ.

Aπόψε είδα το αφιέρωμα στο TvMagic. Eχει πιο μακριά μαλλιά και αρκετά κιλά απο την νύχτα που τον είδα τελευταία φορά πριν 8 χρόνια. Tο χαμόγελο του είναι το ίδιο πικρό. Παρακαλώ κύριοι -της εταιρείας πλέον-, μην τον εκμεταλλεύεσθε άλλο.


Eίναι ο άνθρωπος που έκανε το σπίτι μας να γιορτάζει κάθε φορά που έπαιζε ο Θρύλος.

14 comments

  1. Loucretia

    Η περιπτωση του Δεληκαρη πραγματικα ειναι σπανια.

    Απο τοτε που αποσυρθηκε απο τα γηπεδα δεν εμφανιστηκε πουθενα, πριν καιρο τον ειχε παρει το ματι μου σε καποια εκπομπη ή περασμα στη τηλεοραση, ποτε δε μιλαει και δεν ξερω γιατι. Κι αν εζησε δοξες αυτος…

  2. παράλληλος

    Πριν λίγο καιρό βρέθηκα στο καφενείο «αργοναύτης» στο Χατζηκυριάκειο. Δεν ρώτησα τίποτα τους θαμώνες, μόνο ήπια τον καφέ και μύριζα Δεληκάρη!
    (ο Γιώργος ξεκίνησε από τον Αργοναύτη)
    Θα ξαναπάω επίτηδες!

  3. raffinata

    εκεί κοντά γεννήθηκα… αγαπημένος πολύ ο Δεληκάρης, κι αιτία τσακωμού με τον αδελφό μου γιατί είχα μια εμμονή να τον ταυτίζω με τον Τζορτζ Μπεστ… Όχι, μου έλεγε, ο Παλληκάρης μας είναι καλύτερος 🙂

  4. manosantonaros

    Ακου αγαπημένε μου γάβρε Τάσε,
    Όπως ξέρεις είμαι βάζελος. Μην κοιτάς τώρα που πέρασαν τα χρόνια και βαρέθηκα. Μέσα μου το αίμα τρέχει πράσινο. Όμως.. τον Γιώργο Δεληκάρη τον έχω δει να παίζει μπάλα. Κι όχι μία μόνο φορά, αλλά πάρα πολλές.
    Ημουν μέσα στο Καραϊσκάκη όταν έβαλε το γκολ-καράτε κόντρα στην Δυτική Γερμανία.
    Μου΄φυγε η ψυχή.
    Ημουν σχετικά πιτσιρικάς όταν ήρθε στον Παναθηναϊκό.
    Ημουν μέσα στην Λεωφόρο όταν κερδισε μόνος του την Γιουβέντους. Μιλάμε για την Μεγάλη Γιουβέντους…
    Κάθισε λίγο και μετά εξαφανίστηκε.
    Το βασικό ήταν να τον πάρουμε από τον Θρύλο.
    Δεν νομίζω ότι έχουν πονέσει περισσότεροι οι Ολυμπιακοί…
    Πέρασαν τα χρόνια και έγραψα στην Αθλητική Ηχώ…
    Αρχισα να γράφω ένα κομμάτι πειράζοντας τους γάβρους γι’ αυτό το θέμα.
    Ξαφνικά σταμάτησα.
    Ο Δεληκάρης δεν έπρεπε να είχε φύγει ποτέ από τον Ολυμπιακό.
    Δεν ήξερα ακριβώς γιατί… αλλά κάτι μου το υπαγόρευε αυτό.
    Για να είμαι ειλικρινής δεν είδα ποτέ σαν εκδίκηση τη μεταγγραφή του στον Παναθηναϊκό. Μπορεί τότε να γέλαγα… αλλά ήταν ιεροσυλία.
    Γιατί;
    Τους λόγους τους έμαθα (μάλλον τους επιβεβαίωσα) διαβάζοντας το ποστ σου.

    Ο άνθρωπος ήταν τρομερός μπαλαδόρος.
    Αν είχε γεννηθεί Ισπανός θα ήταν αρχηγός της Ρεάλ ή της Μπάρτσα. Τον έβλεπες έτσι αδυνατούλη, ψιλο-φλούφλη και νόμιζες ότι δεν θα ξεκίναγε ποτέ….
    Και ξαφνικά ξεκινούσε…
    Τάσε… άλλο να σου λέω και άλλο να τον βλέπεις…
    Λες και στο μυαλό του είχε άλλες διαδρομές, που παρέκαμπταν αντιπάλους… και δεν έπεφτε κιόλας…
    Εχω δει τον Δομάζο να ξεμαρκάρεται ανάμεσα από 5 και να κάνει πάσα διαβήτη πάρε-βάλε.
    Εχω δει τον Μίμη Παπαϊωάννου να «στέκεται» στον αέρα και να πιάνει κουβέντα με τον Θεό.
    Εχω δει τον Κούδα να κοντρολάρει, ντριπλάρει και να σουτάρει με φάλτσο στο παράθυρο.
    Εχω δει τον Μποτίνο να ντριμπλάρει με ένα πόδι πάνω στην γραμμή.
    Εχω δει τον Ελευθεράκη να κάνει σταυρωτή ντρίπλα σαν το μπάσκετ και να μοιράζει.
    Εχω δει ακόμα και τον Γιώργο Σιδέρη να παίρνει αγκαζέ όλη την άμυνα και να την βάζει μαζί με την μπάλα στα δίκτυα.
    Να φαντασθείς ότι τους έχω δει όλους αυτούς να παίζουν ΜΑΖΙ.

    Κι όμως, αν μου λέγανε ότι έχω την ευκαιρία να δω έναν να παίζει για μια ακόμη φορά σε φουλ φόρμα, για ένα μισάωρο, θα διάλεγα τον δικό σας… τον Γιώργο Δεληκάρη.

    Με συγκίνησε πολύ το ποστ σου και επειδή κι εγώ μεγάλωσα στην Καλλιθέα καταλαβαίνω ακριβώς τι λες…

    Ισως να μεγάλωσα και να μην ξέρω τι λέω… αλλά ο Δεληκάρης είναι μόνος που κάποτε για κάποιο κλάσμα του κλάσματος του δευτερολέπτου με έκανε να νιώσω Ολύμπιακός….
    Συγχώρνα με, Παναγία μου!
    Για άφεση θα δω σε dvd τα highlights των Γκούμα-Ανατολάκη!

  5. switch_off

    Ο Δεληκάρης, ο λόγος που έγινα Ολυμπιακός. Όσο για το πιατάκι με τον Υβ Τριαντάφυλλος, το έχουμε και εμείς ακόμα οικογενειακό κειμήλιο.. Τί μου θυμίσατε τώρα..

  6. okairos

    Να σαι καλα,που το ξανανεβασες.Δεν ξερω αν ηταν ο καλυτερος,αλλα ηταν ο πιο αερινος.Και τους εχω δει ολους απο το 1957,που ο πατερας μου με τους φιλους του-ολοι Παναθηναϊκοι και αεκτζηδες-εκαναν το λαθος να με πανε στο Ποδηλατοδρομιο-ετσι το λεγανε τοτε το Καραισκακι,που ηταν αναποδα απο σημερα στη φορά και με μονο δυο κερκιδες.Μολις ειδα Μπεμπη ,Ρωσιδη,Παπαζογλου και την πρωτη πτηση του Θεοδωριδη και ακουσα τις ιαχες του κοσμου κοκκινισα αυτοματως.Για παντα.Κι ειχα παει πριν ενα σωρο φορες στην Αλεξανδρα και στη μαντρα της Φιλαδελφειας.Καμμια σχεση.Μονο η Δοξα του Λουκανιδη με ειχε συγκινησει σε εναν τελικο κυπελλου με τους βαζελους,που εχασε κι εκανε το γυρο του θριαμβου εκεινη ,καταχειροκροτουμενη απο τον κοσμο,γιατι ειχε παιξει πολυ καλυτερα.Αλλα ηθη.Νομιζω ομως οτι ψυχραιμα,δεν εχουν περασει ποτε μεγαλυτεροι παιχτες απο την τριαδα Σιδερης,Δομαζος,Παπαιωαννου.Να σαι και παλι καλα.

  7. kaltsovrako

    Η καλή μπάλα (καλοί παίχτες) τελικά είναι «υπερκομματική» τελικά.

    Το κείμενο «ανέβηκε» για με αφορμή την επέτειο της τραγωδίας του ’81, όταν και χάσαμε ένα φίλο στην οικογένεια.

Σχολιάστε

